COLLABORATIVE HERMENEUTICS IN PHENOMENOLOGICAL-INTERVENTION RESEARCH ON COLLEGE STUDENTS IN PSYCHIC SUFFERING
DOI:
https://doi.org/10.62506/phs.v1i2.33Keywords:
Psychic Suffering, Higher Education, Group Processes, School Service, Phenomenological ResearchAbstract
This study exemplifies the use of the Collaborative Hermeneutics method through a research aiming to describe processes involved in intervention groups with undergraduate students in psychic suffering, intending to understand their experiences when participating in these groups; point out crossings involved in processes; and identify possible reaches in the (trans)formation in subjectivation modes of the students. Two groups were facilitated during eight meetings, at a school service, and directed by two psychology students, who were supervised weekly. The collection instrument was the Version of Sense. The results, analyzed from a hermeneutic phenomenological perspective, indicated as Units of Sense: feeling of surprise when facing problems and difficulties in common; reflection on the past, relating it to the present and looking to the future; learning the need to take own choices and have the courage to change; acceptance of own difficulties; and recognizing the autonomy of own change potentials. It was concluded that: in this space for listening and speaking of the interventional research, the students weaved meanings that allowed to cope with their difficulties and the collective construction of protective factors; supervision of processes was a sine qua non for facilitators to take care of their own ability to care.
References
Aguirre, A.M.B., Herzberg, E., Pinto, E.B., Becker, E., Car mo, H.M.S., & Santiago, M.D.E. (2000). A formação da atitude clínica no estagiário de Psicologia. Psicologia USP, 11(1), 49-62. https://doi.org/10.1590/S0103-65642000000100004
Amatuzzi, M.M. (1991). O sentido-que-faz-sentido: uma pesquisa fenomenológica do processo terapêutico. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 7(1): 1-12.
Amatuzzi, M.M. (1993). Etapas do processo terapêutico: um estudo exploratório. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 9(1): 1-21.
Amatuzzi, M.M. (1996). O uso da versão de sentido na formação e pesquisa em psicologia. In Coletâneas da ANPEPP, (pp.11-24). Brasília: ANPEPP. Recuperado em 25, março, 2020, de: https://www.anpepp.org.br/acervo/Colets/v1n09a01.pdf
Amatuzzi, M.M. (2008). Por uma psicologia humana. Campinas, SP: Alínea.
Amatuzzi, M.M. (2009). Psicologia fenomenológica: uma aproximação teórica humanista. Estudos de Psicologia, Campinas, 26(1), 93-100. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2009000100010
Andrade A. S.; Tiraboschi G. A., Antunes N. A., Viana P. V. B. A., Zanotto P. A., & Curilla R. T. (2016). Vivências de graduandos em Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, 36 (4), 831-846. http://doi.org/10.1590/1982-3703004142015
Auerbach, R.P. et al (2016). Mental disorders among college students in the World Health Organization World Mental Health Surveys. Psychological Medicine, 46: 2955–2970. Recuperado em 05, fevereiro, 2019 de: https://www.apa.org/pubs/journals/releases/abn-abn0000362.pdf
Bauman, Z. (2007). Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Boris, G. (2008). Versões de sentido: um instrumento fenomenológico-existencial para a supervisão de psicoterapeutas iniciantes. Psicologia Clínica, 20 (1), 165-180. https://doi.org/10.1590/S0103-56652008000100011
Cambricoli, F., & Toledo, L.F. (2017). Aumento de transtornos mentais entre jovens preocupa universidades. O Estado de São Paulo, 16 Setembro 2017. Recuperado em 18 de abril de 2018, de http://saude.estadao.com.br/noticias/geral,aumento-de-transtornos-mentais-entre-jovens-preocupa--universidades,70002003562
CNS/CONEP (2012). Resolução N. 466, de 12 de dezembro de 2012. Recuperado em 17 de abril de 2017, de http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/reso466.pdf
CNS/CONEP (2016). Resolução N.510, de 07 de abril de 2016. Recuperado em 24 de abril de 2018, de http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/reso510.pdf
Dejours, C. (2004). Subjetividade, trabalho e ação. Revista Produção, 14(3), 27-34. https://doi.org/10.1590/S0103-65132004000300004
Diniz, N.F.P.S., & Aires, S. (2018). Grupo de escuta e reflexão com estudantes universitários. Revista do NESME, 15(1), 61-75. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-24902018000100007&lng=pt&tlng=pt
Finlay, L. (2009). Ambiguous encounters: a relational approach to phenomenological research. Indo-Pacific Journal of Phenomenology, 9(1), 1-17. https://doi.org/10.1080/20797222.2009.11433983
FONAPRACE (2014). IV Pesquisa do perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das Instituições Federais de Ensino Superior Brasileiras. Uberlândia: Fórum Nacional de Pró-Reitores de Assuntos Comunitários e Estudantis/ANDIFES. Disponível em: http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2017/11/Pesquisa-de-Perfil-dos-Graduandos-das-IFES_2014.pdf
Gadamer, H-G. (1995). Hermenêutica em retrospectiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
Gondim, S.M.G. (2003). Grupos focais como técnica de investigação qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, 12(24), 1449-1461. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2002000300004
Graner, K. M. & Cerqueira, A. T. A. R. (2019). Revisão integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, 24(4), 1327-1346. Epub May 02. https://doi.org/10.1590/1413-81232018244.09692017
Halling, S., & Rowe, J. (1997). Placing dialogue at the heart of research. Trabalho apresentado na Conference on Qualitative Research in Education, University of Georgia, Athens, GA.
Holanda, A.F. (2014). Por uma clínica fenomenológica do sofrimento: o sofrer é do sofrente e do existente. Em I.I. Costa (org.). Sofrimento humano, crise psíquica e cuidado: dimensões do sofrimento e do cuidado humano na contemporaneidade, (pp. 115-153), Brasília: Editora Universidade de Brasília.
Macêdo, S. (2015). Clínica humanista-fenomenológica do trabalho. A construção de uma ação diferenciada diante do sofrimento no e por causa do trabalho. Curitiba: Juruá.
Macêdo, S. (2018). Sofrimento Psíquico e Cuidado Com Universitários: Reflexões e intervenções fenomenológicas. ECOS: Estudos Contemporâneos em Subjetividade, 8 (2): 265-277. Disponível em: http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/2844
Macêdo, S. (2019). Hermenêutica Colaborativa: ação humanista-fenomenológica em grupos interventivos com universitários em sofrimento psíquico [Resumo]. In Anais do Congresso Internacional de Fenomenologia & Psicologia; IV Congresso Brasileiro de Psicologia & Fenomenologia. Curitiba, PR. (p. 11). Disponível em: http://labfeno.com.br/eventos/nossos-eventos/346-2/
Macêdo, S., Souza, G.W., & Lima, M.B.A. (2018). Oficina de desenvolvimento da escuta: prática clínica na formação em psicologia. Revista da Abordagem Gestáltica, 24 (2): 123-133. http://dx.doi.org/10.18065/RAG.2018v24n2.1.
Merleau-Ponty, M (1971). O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva.
Munari, D.B., Padilha, G.C., Motta, K.A.M., & Medeiros, M. (2007). Contribuições para a abordagem da dimensão psicológica dos grupos. Revista de Enfermagem UERJ, 15(1), 107-112. Disponível em: https://issuu.com/sobrapgo/docs/sobrap_artigoabordagem/2
Nascimento, C., & Macêdo, S. (2019). A crise do sentido e a saúde mental no mundo contemporâneo do trabalho: proposições fenomenológicas. Revista PsicoFAE: Pluralidades em Saúde Mental, 8(1), 95-112. Disponível em: https://revistapsicofae.fae.edu/psico/article/view/237
Nery, M.P. & Fortunato, L.C. (2008). A pesquisa em psicologia clínica: do indivíduo ao grupo. Estudo de Psicologia, Campinas, 25(2), 241-250. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2008000200009
Oliveira, M.S., Pereira, R.F., Peixoto, A.C.A., Rocha, M.M., Oliveira-Monteiro, N.R., Macedo, M.M.K, & Silvares, E.F.M. (2014). Supervisão em serviços escola de Psicologia no Brasil: perspectivas dos supervisores e estagiários. Psico, Porto Alegre, PUCRS, 45(2), e1-e9. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2014.2.15417
Oliveira, R.A., & Ciampone, M.H.T. (2008). Qualidade de vida de estudantes de enfermagem: a construção de um processo e intervenções. Rev. Esc. Enferm USP, 42(1), 57-65. https://doi.org/10.1590/S0080-62342008000100008
Osse, C.M.C., & Costa, I.I. (2011). Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília. Estudos de Psicologia, Campinas, 28(1), 115-122. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2011000100012
Padovani, R. C., Neufeld, C. B., Maltoni, J., Barbosa, L. N. F., Souza, W. F., Cavalcanti, H. A. F., & Lamu, J. N. (2014). Vulnerabilidade e bem-estar psicológico do estudante universitário. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 10(1), 02-10. https://dx.doi.org/10.5935/1808-5687.20140002
Peres, R. S., Santos, M. A., & Coelho, H. M. B. (2003). Atendimento psicológico a estudantes universitários: considerações acerca de uma experiência em clínica-escola. Estudos de Psicologia, PUC-Campinas, 20(3), 47-57. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2003000300004
Peres, R. S., Santos, M. A., Coelho, H. M. B. (2004). Perfil da clientela de um programa de pronto-atendimento psicológico a estudantes universitários. Psicologia em Estudo, Maringá, 9(1), 47-54. https://doi.org/10.1590/S1413-73722004000100007
Rogers, C. R. (1961). Tornar-se pessoa (M. J. do C. Ferreira, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.
Rogers, C. R. (1970). Grupos de encontro (J. L. Proença, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.
Sei, M. B., & Paiva, M. L. S. C. (2011). Grupo de supervisão em Psicologia e a função de holding do supervisor. Psicologia: Ensino & Formação, 2(1), 9-19. Recuperado em 04 de agosto de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612011000100002&lng=pt&tlng=pt.
Souza, G. W., & Macêdo, S. (2018). Grupo interventivo com genitores(as) de crianças vítimas de violência sexual. Revista da Abordagem Gestáltica, 24(3), 265-274. http://dx.doi.org/10.18065/RAG.2018v24n3.1.
Terry, M. L., Leary, M. R., & Mehta, S. (2012). Self-compassion as a buffer against homesickness, depression, and dissatisfaction in the transition to college. Self and Identity, 12(3), 278-290. https://doi.org/10.1080/15298868.2012.667913
Thurber, C. A., & Walton, E. A. (2012). Homesickness and adjustment in university students. Journal of American College Health, 60(5), 415-9: https://doi.org/10.1080/07448481.2012.673520
Vieira, E. M., Bezerra, E. N., Pinheiro, F. P. H. A., & Branco, P. C. C. (2018). Versão de sentido na supervisão clínica centrada na pessoa: alteridade, presença e relação terapêutica. Revista Psicologia e Saúde, 10(1), 63-76. https://dx.doi.org/10.20435/pssa.v9i1.375
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Phenomenology, Humanities and Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.