The Eternal Instant in “Scent of a Woman”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62506/phs.v3i2.172

Keywords:

Phenomenology, Perception, Cinema, Scent of Woman

Abstract

Based on the classic Scent of a Woman, directed for the first time in 1974 by Italian production by Dino Risi and redesigned in 1992 by director Martin Brest, we will seek to bring up the movement of life in its feminine fragrance. It is about understanding to what extent the perfume metaphor inebriates the perceptual field as a backdrop from where the figure of the woman emerges with a unique protagonism about life, or rather, the dance of life. The text ends by describing how an instant is admirably eternalized in a single rhythm, being, therefore, capable of transcending chronological time and giving new life beyond our conventions.

References

Arpino, G. (1969). Il buio e il miele. Milano: La Scala/Rizzoli.

Berkeley, G. (1980). Tratado sobre os princípios do conhecimento humano (A. Sérgio, Trad.). São Paulo: Abril Cultural (Coleção Os Pensadores).

Berkeley, G. (2008). Um ensaio para uma nova teoria da visão (J. O. A. Marques, Trad.). Campinas, SP: IFCH/UNICAMP (Clássicos da Filosofia; Cadernos de Tradução, n. 16).

Brest, M. (Dir.). (1992). Perfume de mulher [Filme]. EUA: Universal. Duração: 156 min (Gênero: Drama).

Claudel, P. (1929). Art poétique (9ª ed.). Paris: Mercure de France.

Descartes, R. (1996). La Dioptrique (VI) (Edição de Adam et Tannery). Paris: Vrin.

Descartes, R. (2009). O mundo ou O tratado da luz (C. A. Battisti, Trad.). Campinas, SP: Editora Unicamp (Col. Multilíngues de Filosofia, Série A, Cartesiana II).

Dostoiévski, F. (2000). Memórias do subsolo (B. Schnaiderman, Trad.) (3ª ed.). São Paulo: Editora 34.

Gasquet, J. (1988). Cézanne. Paris: Cynara/Bernheim-Jeune.

Keller, H. (1939). A história de minha vida (J. Espinola Veiga, Trad.). Rio de Janeiro: José Olympio.

Malraux, A. (1947). Psychologie de l’art. Genebra: Skira.

Merleau-Ponty, M. (1942). La structure du comportement. Paris: PUF.

Merleau-Ponty, M. (1945). Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard.

Merleau-Ponty, M. (1964). Le visible et l’invisible. Paris: Gallimard.

Merleau-Ponty, M. (1985). L’œil et l’esprit. Paris: Gallimard.

Merleau-Ponty, M. (1996). Sens et non-sens. Paris: Gallimard.

Nietzsche, F. (1998). Genealogia da moral: uma polêmica (P. C. Souza, Trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Risi, D. (Dir.). (1974). Profumo di donna [Filme]. Roma: Paris Filmes. Duração: 99 min (Gênero: Drama).

Silva, C. A. F. (2009a). A carnalidade da reflexão: ipseidade e alteridade em Merleau-Ponty. São Leopoldo, RS: Nova Harmonia.

Silva, C. A. F. (2009b). Percepção e cinema em Merleau-Ponty. In H. S. Gentil & J. Piva (Orgs.), Ensaios sobre a filosofia francesa contemporânea (pp. 123-141). São Paulo: Alameda Editorial.

Silva, C. A. F. (2012). A estrutura do sentido: Goldstein e Merleau-Ponty. Trans/Form/Ação, Marília, 35(3), 133-156. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/transforma-cao/article/view/2622

Silva, C. A. F. (2014). A dança da vida: Buytendijk e a fenomenologia do encontro. Estudos Filosóficos, São João Del-Rey: UFSJ, (13), 73-86. Disponível em: http://www.seer.ufsj.edu.br/index.php/estudosfilosoficos/article/view/2122/1439

Published

2023-03-24

How to Cite

Silva, C. A. de . F. da. (2023). The Eternal Instant in “Scent of a Woman”. Phenomenology, Humanities and Sciences, 3(2), 114–129. https://doi.org/10.62506/phs.v3i2.172