MERLEAU-PONTY ENTRE O SENSÍVEL E A NATUREZA
CONSIDERAÇÕES A RESPEITO DA SUA ÚLTIMA ONTOLOGIA
DOI:
https://doi.org/10.62506/phs.v6i2.259Keywords:
Phenomenology; Merleau-Ponty; Nature; Ontology; SensibleAbstract
In the posthumous writings that form the “Visible and the Invisible”, Merleau-Ponty is adamant about the problematic of the conception of the being-subject, stating that, just like the conception of the being-object, it does not constitute an alternative, as the perceived world falls short or beyond antinomy. Therefore, it is urgent to review our ontology. In this article, we will present a diagnosis of the analysis of the sensible world and the natural world in Merleau-Ponty’s last ontology. The purpose is to explain, above all, how it grounds the rehabilitation of the idea of sensible and nature for the description of flesh. We will see the consequences of the foundation of the ontology of brute being in the light of commentators, its difficulties, its scope and structure, and, consequently, the importance of its elaboration for philosophy and contemporary phenomenology as an opening to the world.
References
MERLEAU-PONTY, M. (1968). Résumés de cours. Collège de France 1952-1960. Paris: Gallimard.
MERLEAU-PONTY, M. (1971). O visível e o invisível. São Paulo: Editora Perspectiva. (Originalmente publicado em 1964)
MERLEAU-PONTY, M. (1980). Em toda e em nenhuma parte. São Paulo: Abril Cultural, p. 209-37.
MERLEAU-PONTY, M. (1980a). O metafísico no homem. São Paulo: Abril Cultural, p. 179-92.
MERLEAU-PONTY, M. O olho e o espírito (1980b). São Paulo: Abril Cultural, p. 85-111.
MERLEAU-PONTY, M. O filósofo e sua sombra. (1980c). São Paulo: Abril Cultural, p. 239-60.
MERLEAU-PONTY, M. (1996). Notes de cours au Collège de France (1958-1959 et 1960-1961). Paris: Gallimard.
MERLEAU-PONTY, M. (2004). Conversas. São Paulo: Martins Fontes.
MERLEAU-PONTY, M. (2004a). Le visible et l’invisible, suive de notes de travail. Paris: Gallimard.
MERLEAU-PONTY, M. (2004b). O olho e o espírito seguido de A linguagem indireta e as vozes do silêncio e A dúvida de Cézanne. São Paulo: Cosac Naify.
MERLEAU-PONTY, M. (2006). A Estrutura do comportamento. São Paulo: Martins Fontes.
MERLEAU-PONTY, M. (2006a). Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes.
MERLEAU-PONTY, M. (2006d). A natureza. São Paulo: Martins Fontes.
BARBARAS, R. (2002). L’ambiguità della carne. Chiasmi Internacional, v. 4, p. 77-87.
BARBARAS, R. (2002a) The Ambiguity of the Flesh. IN: Chiasmi International, v. 4, p. 13-26.
BARBARAS, R. (2011). Investigações fenomenológicas: em direção a uma fenomenologia da vida. Curitiba: Editora UFPR.
BIMBENET, É. (2004). Nature et humanité. Le problème antrophologique dans l’oeuvre de Merleau-Ponty. Paris: Vrin.
CARBONE, M. (1990). Ai confini dell’esprimibile. Merleau-Ponty a partire da Cézanne e da Proust. Milão: Guerini e Associati.
CARBONE, M. (2000). Nature et logos: Porquoi y a-t-il plusieurs exemplaires de chaque chose? Chiasmi International, v. 2. Milão: Mimesis Edizioni, p. 261-78.
CARBONE, M. (2001). La visibilité de l’invisible. Merleau-Ponty entre Cézanne et Proust. New York: Georg Olms Verlag.
CARBONE, M. (2003). Attualitá e non attualitá del Leib. Leitmotiv, n. 3, p. 81-91.
CARBONE, M.; LEVIN, D. M. (2003a). La carne e la voce: in dialogo tra estetica ed ética. Milão: Mimesis.
DUPOND, P. (2010). Vocabulário de Merleau-Ponty. São Paulo: Martins Fontes.
FERRAZ, M. S. (2009). Merleau-Ponty entre ontologia e metafísica. Cadernos Espinosanos, n. XX, São Paulo, p. 74-89, jan.-jun.
SAINT-AUBERT, E. (2005). Le scénario cartésien – Recherches sur la formation et la cohérence de l'intention philosophique de Merleau-Ponty. Paris: Vrin.