Vibrating the contour of things

vision and creation in Merleau-Ponty

Authors

  • Amauri Carboni Bitencourt Instituto Federal Catarinense - Campus Rio do Sul/Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.62506/phs.v6i2.251

Keywords:

Reversibilidade; Criação Artística; Visível e Invisível; Maurice Merleau-Ponty (1908-1961).

Abstract

The present text aims to investigate the issue of vision and artistic creation in the philosophy of Maurice Merleau-Ponty (1908-1961). This author shows that, not being just a unilateral act, something very significant: we realize that when we look at an object, it also looks at us. We recognize, then, that there is a reversibility of vision. Thus, at the same time as the seer sees things, he realizes that he is being looked at by them. This ambiguous action of the gaze – seeing and being seen - is experienced as a creation by the artist. It is not just an experience for the painter, but also for the poet, the writer, the musician, the sculptor and anyone who pays attention to the perception of the new and original that emerges every moment in front of you, making the contours of things vibrate. To develop our study, we will investigate Merleau-Ponty's writings in which he deals with this topic, especially the unfinished work The Visible and the Invisible, in addition to resorting to the reports of some artists. In the end, we will seek to conclude that the creative experience allows us to understand the reversibility of the gaze, which is paradoxical, enigmatic and which never ceases to question our condition of being in the world.

References

BACON, Francis. “Entrevista, 1963”. In: CHIPP, H. B. (Org.). Teorias da arte moderna. Trad. Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo: Antologia. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: LeYa, 2013.

CHAUÍ, Marilena de Souza. Experiência do pensamento – ensaios sobre a obra de Merleau-Ponty. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

CUMMING, Robert. Arte em detalhes. Trad. Maria da Anunciação Rodrigues. São Paulo: Publifolha, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. Rio de Janeiro: Editora 34, 1998.

EMBREE, Lester. “Visão de causalidade: Merleau-Ponty em Michotte”. Rev. abordagem gestalt. [online]. 2007, vol.13, n.2, p. 222-227.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LISPECTOR, Clarice. “O ovo e a galinha”. In A Legião Estrangeira. São Paulo: Ática, 1977, p. 81-84.

LISPECTOR, Clarice. Uma aprendizagem ou o livro dos prazeres. São Paulo, Rocco, 1999.

MELO NETO, João Cabral de. Poesia completa e prosa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

MÉNASÉ, Stéphanie. “Passividade e criação: pintura e abertura, a partir de Merleau-Ponty”. Trad. Leandro N. Cardin. In: Merleau-Ponty em Salvador. Salvador: Arcádia, 2008.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O olho e o espírito. Trad. Paulo Neves e Maria E. Galvão Gomes Pereira. São Paulo: Cosac & Naify, 2004a.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Conversas: 1948. Trad. Fábio Landa e Eva Landa. São Paulo: Martins Fontes, 2004b.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. Trad. José Artur Gianotti e Armando Mora d’Oliveira. São Paulo: Perspectiva, 2003.

MÜLLER, Marcos José. Merleau-Ponty acerca da expressão. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.

MÜLLER-GRANZOTTO, Marcos José. “Merleau-Ponty e Lacan a respeito do estranho”. Revista AdVerbum 3 (1) Jan a Jul de 2008: pp. 3-17.

QUINTANA, Mário. Antologia poética. Porto alegre: L&PM, 1997.

QUINTANA, Mário. Poesia completa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

SHEPHERDSON, Charles. “Uma libra de carne: A leitura lacaniana d’O visível e o invisível”. In: Discurso – Revista do Departamento de Filosofia da USP. nº 36, 2006.

WEINTRAUB, Fábio (Org.). Poesia marginal. São Paulo: Ática, 2006.

Published

2025-07-02

How to Cite

Carboni Bitencourt, A. (2025). Vibrating the contour of things: vision and creation in Merleau-Ponty. Phenomenology, Humanities and Sciences, 6(2), 137–146. https://doi.org/10.62506/phs.v6i2.251