Dasein’s experience in 2020: a phenomenological-existential reflection
DOI:
https://doi.org/10.62506/phs.v4i1.152Keywords:
Dasein, Existential-phenomenology, Pandemic, Experience, AnguishAbstract
Dasein is always in relationship, in the sense that it is concerned with the factual world and is concerned, relating to itself, to its ways of being and to others. By 2020, Dasein came across the COVID-19 pandemic and experienced social distancing and fears from the pandemic. We sought to understand the experience of the Dasein in relation to the pandemic during the year 2020 in a phenomenological-existential perspective. More specifically, outline the changes in daily life experienced by Dasein, as well as point out the implications of these changes in affective partnerships. For this, online interviews were conducted with 09 women and 03 men, between 20 and 54, middle class. Many of the participants reported a break in routine and disorganization. There was an experience of “internalization” in the sense of stopping for a while and reflecting on you. Some participants felt closer to their companions, while others broke the relationship. It was difficult to adapt to remote work/study. There was also a report of anxiety and sadness at times. Despite the difficulties faced, the participants were able to reorganize their routine in the circumstances of the factual world deal with work and the material aspects of existence.
References
Alves, L. (2020). Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação, 8(3), 348–365. Disponível em: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p348-365.
Barros, M. B. de A., Lima, M. G., Malta, D. C., Szwarcwald, C. L., Azevedo, R. C. S. de, Romero, D., Souza Júnior, P. R. B. de, Azevedo, L. O., Machado, Í. E., Damacena, G. N., Gomes, C. S., Werneck, A. de. O., Silva, D. R. P. da, Pina, M. de F. de, & Gracie, R. (2020). Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 29(4), 01-12. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1679-49742020000400018.
Cabral, A. M. (2021). Compaixão e revolta. Rio de Janeiro, RJ: Via Verita.
Casanova, M. (2021a). Tédio e tempo – sobre uma tonalidade afetiva fundamental fática de nosso filosofar atual. Rio de Janeiro, RJ: Via Verita.
Casanova, M. (2021b). Existência e transitoriedade: gênese, compreensão e terapia dos transtornos existenciais. Rio de Janeiro, RJ: Via Verita.
Cerbone, D. R. (2012). Fenomenologia (C. Souza, Trad.) Petrópolis, RJ: Editora Vozes. (Trabalho original publicado em 2006).
Dartigues, A. (2008). O que é a fenomenologia? (M. J. J. G. Almeida, Trad.) São Paulo, SP: Centauro Editora. (Trabalho original publicado em 1972).
Dutra, E. (2002). A narrativa como uma técnica de pesquisa fenomenológica. Estudos de Psicologia (Natal) [Online], 7(2), 371-378. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2002000200018&lng=en&nrm=iso.
Faro, A. et al. (2020). COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia (Campinas) [On-line], 37, 01-14. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2020000100507&lng=pt&nrm=iso.
Gajanigo, P., & Souza, R. (2021). A pandemia e o ordinário: apontamentos sobre a afinidade entre experiência pandêmica e registros cotidianos. Sociedade e Estado, 36(1), 37-60. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0102-6992-202136010003.
Guizzo, B. S., Marcello, F. de A., & Müller, F. (2020). A reinvenção do cotidiano em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, 46, 01-18. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046238077.
Heidegger, M. (2015). Ser e tempo. 10ª. Ed. Petrópolis/RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Ed. Universitária São Francisco.
Locke, T. (2004). Critical discourse analysis. London, UK: Continuum International Publishing Group.
Losekann, G. C. B. R., R., & Mourão, H. C. (2020). Desafios do teletrabalho na pandemia covid-19: quando o home vira office. Caderno de Administração, 28, 71-75. Disponível em: https://doi.org/10.4025/cadadm.v28i0.53637.
Mattar, C. (2020). Depressão: doença ou fenômeno epocal? Rio de Janeiro, RJ: Via Verita.
Paixão, G. M. da, Seabra, A. D., Vieira, A. C. dos S., Gorla, J. A., & Cruz, D. C. da. (2022). Participação ocupacional, estresse, ansiedade e depressão em trabalhadores e estudantes de universidades brasileiras durante a pandemia de COVID-19. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 30, 01-14. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2526-8910.
Quadros, L. C. de T., Cunha, C. C. da, Uziel, A. P. (2020). Acolhimento psicológico e afeto em tempos de pandemia: práticas políticas de afirmação da vida. Psicologia & Sociedade [On-line], Belo Horizonte, 32, 01-15. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822020000100415&lng=en&nrm=iso.
Rafael, R. M. R., Neto, M., Carvalho, M. M. B., David, H. M. S. L., Acioli, S. & Faria, M. G. A. (2020). Epidemiologia, políticas públicas e Covid-19. Revista de Enfermagem UERJ, 28, 01-06. Disponível em: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2020.49570.
Santos, W. J. B. dos. (2021). Um olhar sobre o ensino remoto na base da Scielo. 27 fl. (Trabalho de Conclusão de Curso – Monografia). Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, Centro de Educação e Saúde, Universidade Federal de Campina Grande, Cuité – Paraíba – Brasil.
Silva, L., & Belmont, Y. (2021). “Na medida do impossível”: Covid-19 e o cotidiano em uma periferia fluminense.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Phenomenology, Humanities and Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.